2015-12-15

Artiklar

 

Kom  till året första långpass lördagen den 2 januari 2016

   

 

 

 

Nu är det dags att sätta ett kryss i kalendern lördagen den 2 januari för att få en kickstart på löparåret 2016.
– Vill du ha chans att testa dina gränser? Har du aldrig sprungit längre än 15 Km innan? Vill du nå marathondistansen? Suktar du efter att komma längre än marathon och bli ultralöpare?

Läs mer och kom sedan till start. Du springer tills du är nöjd. Vi följer kommunikationer och vi har en hel del stopp.

Datum: 2016-01-02 (lördag) Av hänsyn till TSM-träningen på söndagen för de som vill vara med på båda)
Samling: Stockholm: Slussen, möte i värmen inne på T-banans utgång mot Katarinahissen.
Starttid: klockan 8:30.00 (10 min innan start är det genomgång)
Längd: Upp till 60,6 Km, ett varv runt norra delen av Stockholm.
Hastighet: Valfritt. Det kommer att vara organiserade grupper, se mer nedan.
Guide  I de organiserade grupperna. Springer du i annat tempo måste du hitta själv
Anmälan:  Nej, det här är ett träningspass; men visa gärna ditt intresse på Facebook.
(Kommer = Jag kommer, Kanske = Jag kommer inte men vill bevaka detta)
Några dagar innan träningspasset kollar vi antalet ”Jag kommer” så vi har lagom med mat i kontrollerna.
Gratis: Javisst. Det kostar inget.
Får du komma?: Ja givetvis. Ta med ett glatt humör. Fortfarande osäker? Läs här om förra året 2014 och hur det gick 2013.
Arrangör Peter Lembke /Team Fakta

Kort om träningspasset

Datum: 2016-01-02 (lördag) (Av hänsyn till TSM-träningen på söndagen för de som vill vara med på båda)
Samling: Stockholm, Slussen, möte i värmen inne på T-banans utgång mot Katarinahissen.
Starttid: klockan 8.30.00 (10 min innan start är det genomgång)

Längd: Upp till 60,6 Km, ett varv runt norra delen av Stockholm.
Hastighet: Valfritt. Det kommer att vara organiserade grupper, se mer nedan.
Guide: I de organiserade grupperna. Springer du i annat tempo måste du hitta själv.

Anmälan: Nej, det här är ett träningspass; men visa gärna ditt intresse på Facebook.
(Kommer = Jag kommer, Kanske = Jag kommer inte men vill bevaka detta)
Några dagar innan träningspasset kollar vi antalet ”Jag kommer” så vi har lagom med mat i kontrollerna.

Gratis: Javisst. Det kostar inget.
Får du komma?: Ja givetvis. Ta med ett glatt humör. Fortfarande osäker? Läs här om förra året 2014 och hur det gick 2013.

Kontakt: Peter Lembke

Träningspasset ordnades första gången 2007, vi har kört detta pass åtta gånger tidigare, därmed är årets träningspass det 9e. Se mer på Team Fakta om historien bakom detta.

Jag har fått lite vänliga påtryckningar att det inte finns något sätt att ge tillbaka. Jag har genom åren fått förfrågningar om en pengaburk, och jag har hittat gåvor i bilen. En grupp löpare har gett ett par getter till behövande. I år har Patrik Hernwall startat en välgörenhetsinsamling som samlar pengar till Stadsmissionen.

Nyheter 2016

  • Inbjudan på Svenska och Engelska
  • Ökad spridning av inbjudan
  • Mer termoskapacitet
  • Fler som administrerar depåerna
  • Större bil så vi kan serva fler

Banan

Vi börjar i centrala Stockholm och följer fina Strandvägen till Berwaldhallen och vidare förbi Stockholm Stadion, Naturhistoriska muséet, Bergshamra, Mörby centrum. Här slutar den röda T-banan och vi följer busslinje 607 mot Sollentuna centrum.

På vägen till Sollentuna centrum vid ca 20 Km står Ulla och Annica redo med bakluckefika. Här får du varm dryck (Kaffe, grönsaksbuljong) och en hel del olika tilltugg. Depån stänger när partygruppen har passerat.

Efter Sollentuna centrum springer vi mot Akalla och T-banestationen där. Därefter börjar ett spännande parti över Järvafältet när vi kommer ut på landet och troligen får se både boskap och hästar. Vi kommer ut i Barkarby vid IKEA där vi letar upp MAX för lite lunch och kanske byte till torra kläder.

Det är nära till Jakobsberg och pendeln där, vi springer i tunneln under Jakobsberg och letar oss nära Viksjö centrum och vidare till Hässelby och depå 2 vid 41 Km. Ulla och Annica har fixat bakluckefika.

Nu är det 10 Km rakt fram till Brommaplan. När partygruppen börjar den här etappen så har det blivit mörkt och alla gatlyktor lyser upp vår väg. Det börjar kännas långt till Brommaplan men där stannar vi och har en nystart på Mc Donalds.

Nu är det mindre än 10 Km kvar till slussen. Vi springer över Tranebergsbron och ser Stockholm glittra. Vi fortsätter genom Rålambshovsparken och Norrmälarstrand, Gamla stan och rundar det kungliga slottet innan vi åter ser Slussen som nu badar i ljus från alla lampor.

Fartgrupper

  • Hittar du inte vägen, håll dig då bakom en vägvisare så kommer du på rätt väg.
  • Vägvisaren håller även farten på gruppen och bestämmer längden på stoppen.
  • Vi gör många depåstopp, den tiden är inte inräknad i medelhastigheten.
  • Avrunda dagen när du vill, vi springer längs T-bana/buss/Pendel.
  • Ta chansen att träffa andra erfarna löpare och få lite matchning i valfri grupp, eller kör solo (se karta nedan)
  • Välj en långsammare grupp om du vill vara med och matcha dina löparkamrater till nya längdrekord och stordåd.

Lugna gruppen

  • Hastighet: 7.15 min/km
  • Den totala tiden innan 7.15-gruppen når Slussen blir ca 9 timmar inklusive matstopp. Med start klockan 8.30 kan det bli så att vi är tillbaka klockan 18.00.
  • Vägvisare: Peter Lembke, Peter Nilsson
  • Har hänt tidigare år att gruppen delat upp sig i två grupper efter depå 2. Peter Lembke springer då i det tempo som behövs för att de som vill ska kunna klara sträckan.
  • Peter Lembke har alltid sett till att vara sist i Slussen.
  • Ju fler som vill vara farthållare&vägvisare ju bättre, visa gärna ditt intresse och kontakta mig.

Mellangruppen

  • Hastighet 6.45 min/km
  • Vägvisare:
  • Ju fler som vill vara farthållare&vägvisare ju bättre, visa gärna ditt intresse och kontakta mig.

Snabba gruppen

  • Hastighet: 6.15 min/km
  • Vägvisare: Marie Johansson, Olof Dunsö
  • Ju fler som vill vara farthållare&vägvisare ju bättre, visa gärna ditt intresse och kontakta mig.

Snabbare gruppen

  • Hastighet: 5.45 min/km
  • Vägvisare: Johan Karlbom
  • Ju fler som vill vara farthållare&vägvisare ju bättre, visa gärna ditt intresse och kontakta mig.

Kan du vara guide eller farthållare?

Kan du tänka dig att vara vägvisare/farthållare i någon av grupperna.
Som vägvisare tangerar du rastpunkterna, och peka ut var löparna kan vänta in gruppen bakom om man vill byta grupp.
Hör av dig till mig.

Depåstopp

Det går inte att släpa på allt du vill ha under träningspasset.
Vi gör följande depåstopp längs vägen där du kan fylla på dina lager, gå på toa och byta kläder.

  • Vänta i tabellen nedan betyder att du kan vänta in fartgrupperna bakom dig här om du vill.
  • Precis som vanligt fixar Ulla och Annica depåstopp 1 och 2. Depå 1 och Depå 2 stänger så fort 7.15-gruppen har passerat.
  • Alla fartgrupper bör tangera platserna där löpare kan vänta in gruppen bakom.

 

Nr

namn

 

toa

vänta

Mat

Var

10

Bergshamra

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

Restaurang

13

Mörby Centrum

Inne

Ja

Ja

Toa – köpa dricka

T-bana – Mörby centrum

19

Sjöberg

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

Kalles restaurang

20

Depå 1

Ute

Nej

Ja

Du får varm dryck och tilltugg – rejäl rast

Sjöberg centrum

22

Bensinmack

Inne

Ja

Ja

Köp dricka och mat – liten rast

Edsberg

25

Bensinmack

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

Sollentuna

28

Restaurang

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

Akalla

33

MAX

Inne

Ja

Ja

Köp stadig lunch – rejäl rast

Barkarby

37

Viksjö centrum

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

ICA?

41

Depå 2

Ute

Nej

Ja

Du får varm dryck och tilltugg

Lövstavägen

43

Bensinmack

Inne

Ja

Nej

Köp dricka och mat – vi stannar om det behövs

Lövstavägen

45

Bensinmack

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

Bergslagsplan

51

Mc Donalds

Inne

Ja

Ja

Köp dricka och mat – rejäl rast

Brommaplan

53

Mc Donalds

Inne

Ja

Nej

Toa – vi stannar om det behövs

Alvik

60

Mc Donalds

Inne

Ja

-

I mål finns Mc Donalds

Slussen

 

 

Välkomna!

Se inbjudan på   ---   Info, klicka! ---  Karta, klicka