Vi kan nu med glädje dela ut vår första Guldstjärna till det lopp som ser alla löpare som lika mycket värda. Stort grattis säger vi till Tidaholm Marathon.
Motivering:
Loppet uppfyller kriterierna. Detta intygas bland annat från den som kom sist i mål 2024 och flera som deltagit 2025. Vidare har jag haft ett långt samtal (läs korsförhör) med den ansvarige arrangören Thomas Rehn som berättat om sin inställning och vikten av alla löpares lika värde. Vidare har man nu även, efter önskemål från långsamma löpare, förlängt maxtiden till 6:30. Detta just för att långsamma löpare ska känna att de har lite mer tid och inte ska känna någon stress. Alla funktionärer har samma inställning och har fått tydliga instruktioner om vad som gäller.
Det är många delar som behöver tillgodoses för att det ska bli lika för alla. Inte bara vad Sällskapets kriterier kräver utan även en viktig bit som denna: ”Inte en pinal får plockas bort innan den siste löparen har passerat”, citat Thomas Rehn.
Nu hoppas vi att fler arrangörer fått upp ögonen och verkligen ser över sitt arrangemang och attityden mot långsamma löpare. Sen hoppas vi självklart att många av er där ute vill delta på Tidaholm Marathon lördag den 3 oktober. Det är viktigt att vi väljer de lopp som sköter sig och väljer bort de som inte gör det.
Monica Engkvist
Läs också:
Alla löpares lika värde – Guldstjärnelopp (2026-06-10)
Alla löpares lika värde (2026-05-21)
